Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výchova - o čem to tak asi je?

Zaujal mě kratičký textík pí. Platznerové: tygr domácí s podtitulkem kdo koho vychovává. Matka se v něm s povzdechem ptá, jestli vychovává ona dítě, anebo naopak dítě vychovává ji. Veršovánka o tygrovi domácím  je kratič

 

kliknutím na podtržené texty se dostanete k odkazům a odpovídajícím článkům na blogu i na netu

Máme doma tygra a ač je váhy muší je otázka kdo koho vlastně u nás doma vychovává ... klasické domácí dilema. Podobný povzdech mnohokráte pronesl nejspíše každý rodič.

Výchovu můžeme definovat jako proces, který vede k žádoucí změně chování. Pokud se na výchovu podíváme takto, pak je jasné, že malé dítě je docela dobrým vychovatelem pro své pozorné rodiče.

Za prvé nastaví svým rodičům  nádherné a neúprosné zrcadlo. Za druhé odhalí spoustu rodičovských slabin. Rodičovstvím se v člověku něco velice podstatného změní. Tato změna pochopitelně probíhá i díky zpětnému působení dítěte na rodiče.

Moudří rodiče odsouhlasí, že je jejich děti přečasto velice účinně vychovávají. Od nejútlejšího věku až po dospělost.

Proč se rozepisuji o takhle banálním jevu? Prostě proto, že pedagogové - profesionálové mi neodsouhlasí nic z výše uvedeného.

Výchova je podle nich cílené, záměrné a vědomé působení učitele na žáka. Musí být současně přítomny tři prvky: vychovatel, vychovávaný a obsah či předmět výchovy. Pokud cokoli z předchozího chybí, tak se podle padagogů nejedná o výchovu.

Podle oficiální pedagogiky dítě rodiče nemůže vychovávat ani omylem. Přece dítě - potažmo kojenec :-) - není schopno na rodiče cíleně, záměrně a vědomě působit. Nebo že by to dítě umělo?

Každý rodič potvrdí, že jej dítě v mnoha situacích "donutilo" jednat jinak. Anebo rezignovat na mnohé představy co s dítětem. Mnohdy je rodič donucen změnit svůj "výchovný cíl". V případě dítěte v pubertě je to docela běžný jev.

Anebo se musí rodič něco naprosto nového naučit. Pokud tedy trvá na původním "výchovném záměru". Dítě mu dá jasně najevo - tati, mami, tak takhle tedy ne.

Dítě "dosáhne" toho, že se v rodičích něco změní. Dítě si zkrátka své rodiče také vychovává. Pedagogové profesionálové však mají stále snahu nesouhlasit.

U rodičů se však zničeho nic objeví vlastnost, schopnost, která jim umožní na poněkolikáté konečně dosáhnout žádoucí efekt. Mnohdy to nemusí být ani žádný nový či kouzelný postup. Třeba jen se objeví důvěryplná trpělivost a pevná laskavost, které dříve nebyl rodič schopen.

Pokud se u rodiče objeví žádoucí změna chování, nová schopnost, můžeme zvesela konstatovat že dítě se v tomto procesu stalo vychovatelem pro své rodiče. Ať si o tom pedagogická teorie myslí co chce.

Jak to udělalo, vždyť přece dítě není schopno vědomého a cíleného působení na své rodiče?

Nejen jungiánští psychologové vědí, že nevědomí rozhoduje a rozum dělá ad hoc advokáta. Pedagogové mají hlavu v písku a spolu s dlouhonohými opeřenci tvrdí, že nevědomí s výchovou nemá naprosto co do činění.

Můžeme se těchto akdemických mudrlantů zeptat, kam se tak asi poděje "produkt výchovy"? Odpověď je jasná - produkt výchovy je obsažen v nevědomí. Do vědomí se občas přesune ve složitějších a ne úplně standartních situacích, které jednak vyžadují a jednak umožňují racionální modifikaci naučeného postupu.

Trpělivost, vstřícnost, uctivost, slušnost, asertivita - vše máme uloženo v nevědomí a jednáme podle toho, co tam máme uloženo.

Ale i schopnosti - jako je logické myšlení, matematická zběhlost, kreativita apod. jsou vlastnosti vyvěrající z nevědomí. Co s tím, soudruzi pedagogové?

Podle současných pedagogických definic totiž např. učitel v hodině matematiky nevychovává. Teoretici pedagogiky toto tvrzení omílají neustále dokola. Přestože každý učitel ví, že to není pravda.

Hlavním produktem hodiny matematiky je nová znalost nějakého matematického postupu. Tato nová znalost stojí na předchozích znalostech - které jsou ve vědomí. Ale také na používání schopností, které jsou v nevědomí.

Vedlejším produktem hodiny matematiky však také musí být zvýšená schopnost kázně, soustředění. Zvýšená pracovitost a cílevědomost. Pokud je učitel co k čemu, tak se tohle děje stále. Stejně tak se ve třídě jen tak mimochodem rozvíjí smysl pro čestné jednání - pokud je učitel vyžaduje.

Žák také může zjistit, že nepoctivost se nevyplácí - pokud si učitel nenechá jen tak něco líbit. Bylo by toho více. PaeDři však zarytě tvrdí, že učitel matematiky ve své hodině nevychovává.

Doktoři pedagogiky tím vlastně říkají, že osobnost učitele není důležitá!

Konstatovali jsme, že produkt výchovy je uložen v nevědomí. Kde je uložena schopnost být dobrým vychovatelem? Pochopitelně také v nevědomí, nemůže býti jinak. Abych mohl úspěšně vychovávat, musím mít naprosto zautomatizované a v sobě vpálené vše, co chci žákům předat.

Zkrátka výchova je vzájemné působení dvou nevědomí - nevědomí učitele a nevědomí žáka. Je mimo diskuzi, že spolupůsobení vědomí učitele je vyloženě žádoucí a zefektivňuje proces učení. Teoretikové však jásají docela marně.

Proč? Prostě proto, že i při naprosto cíleném a vědomém procesu výchovy předává učitel žákům mnohem více, než jen ty vlastnosti na které se vědomě zaměřuje. Otiskuje se do svých žáků celý, celou svojí osobností, všemi svými postoji.

Tento proces se může dít řekněme vůlí a silou vychovatele. Anebo také pozitivněji - pobídkou k následování.

Výchova je proces, který vede k žádoucí změně chování. Produkt výchovy - ale také schopnost vychovávat - je uložena v nevědomí. Výchova je tedy logicky proces, kdy se nevědomí učitele otiskuje do nevědomí žáka.

Vědomý záměr vychovávat umožňuje pouze zefektivnění anebo korekci výchovného procesu. Pokud kantor, rodič a vychovatel je co k čemu, výchova probíhá neustále. I bez vědomého záměru vychovávat.

Bylo by vynikající, kdyby se ozvali sami učitelé a teoretiky z pedagogických fakult chytili pro jejich nesmysly pod krk.  Můžeme říci, že učitelům tu jde o jejich peníze.

Podle současných oficiálních definic výchovy celkem nezáleží na osobnosti učitele. 25 letý začátečník, předdůchodový rezignovaný kantor anebo zapálený kantor s praxí - vezmou metodiku a učí. Podle doktorů pedagogiky je to v zásadě jedno.

Ředitelé škol tuší, že to jedno není. Mohli bychom jít ještě dál. Co je důležité pro účinost výchovy v konkrétní hodině?

Účinná výchova i výuky vyžaduje, aby hodina měla svoji dynamiku a obahovala časté "konflikty" v mnoha podobách. Proč? Prostě každý máme svoji "slupku" či ochranu proti změně a proti přepisu vlastního nevědomí. Konflikt tuto ochranu naruší a pozitivní motivace v mnoha podobách umožní žádoucí iterakci jak na úrovni vědomí tak zejména na úrovni nevědomí.

Takovýto postup je vlastně koučováním žáka. A za koučování jsou hodinové sazby od pěti set Kč na hodinu do mnoha tisíc. Tyto částky si dobrovolně platí špičkoví manažeři mnohdy i ze svého. Učitel za sedmnáct tisíc čistého jim asi konkurovat nebude.

Škoda, jedná se o budoucnost našich dětí a tedy i o naši budoucnost. V roce 2000 vydělávali na jednoho důchodce čtyři pracující. V roce 2012 už to byli jen dva a v r.2030 to má být jen 1,2 pracujících na jednoho důchodce. Nelitoval bych současných peněz - moudře vynaložených - na to, aby nám důchodový systém v této přesile důchodců vůči pracujícím aspoň nějak fungoval.

Podobné téma:

Za co platíme ministra školství a jeho zaměstnance? x pí.Teplá

Důchodová reforma - podívejme se pravdě do očí

Jelich debilitis v čele pedagogických fakult a pedagogický výzkum

Pedagogika v koncích - jak je to s výchovou a nevědomím?

Čemu tak asi rozumí PhDr-psycholog vyučující na Karlově universitě?

Krize západní psychiatrie aneb totální rozklad společnosti?

Výkresy a grafika na obecné škole 20.let - fotoblog

Kabala času, čas kabaly - model osobnosti v kabale

Obviníme ministra školství anebo všechny rektory českých universit?

Konečně máme pravdomluvného ministra školství

Homér místo PaeDrů a desatera - síla, naděje a prosperita

Mezi rozumem a instinktem - klerikálové na pedagogických fakultách

Duše kontra psyché - kdo ovládá naše školství?

Evropská pedagogika v koncích a deprimovaný Papandreu

Co vypovídá psychopat Barták o Halíkovi a naší psychologii?

Bludný balvan č.2 pro kardinála Duku za ne-vztah psyché a duše

17.listopadu - 22 let nesvobody psychologie jako vědy část II.

17.listopadu - 22 let nesvobody psychologie jako vědy část I.

Kliničtí psychologové i Halík - volavky farmaceutického průmyslu

 

Ústí nad Labem, 28.1.2013

 

Ing. Jan Rýznar

 

Autor: Jan Rýznar | pondělí 28.1.2013 7:33 | karma článku: 7,34 | přečteno: 409x
  • Další články autora

Jan Rýznar

Už i prezident M. Zeman přestal považovat kněze a preláty za elity.

Máme v novodobé ČR novinku - veřejně se mezi sebou melou špičky české katolické církve. Možná si řeknete, že je nám to fuk. Třeba ano, ale jejich vliv na společnost a zejména univerzity byl hodně zásadní. To se mění.

16.1.2019 v 7:53 | Karma: 16,28 | Přečteno: 689x | Diskuse| Společnost

Jan Rýznar

Dědo, uřízni mi hlavu! - předvánoční koupání se 4-letou vnučkou

Týden před štědrým dnem, jsem byl na návštěvě u syna. "Dědo pojď, já se jdu koupat. Můžeš tam být se mnou." Pozvala mě navečer čtyřletá vnučka k oblíbené hře a rozpravě u vany.

26.12.2017 v 14:30 | Karma: 21,83 | Přečteno: 1183x | Diskuse| Společnost

Jan Rýznar

Tyto volby nebyly o p. Babišovi. Bylo to zúčtování se všemi, kdo mu vůbec neměli dát šanci

Jsem vyloženě potěšen výsledky právě skončených voleb - aniž bych je byl schopen v této nádheře očekávat. Až na Babiše se totiž klepou všichni kdo nám vládli v předchozím volebním období. Všichni včetně prezidenta Zemana.

22.10.2017 v 9:23 | Karma: 21,31 | Přečteno: 1349x | Diskuse| Politika

Jan Rýznar

Tomáš Halík - žvanil odmítající dělat to, co dělat skutečně má.

Tomáš Halík - se vyjadřuje ke kdečemu a dokonce je ochoten být i českým prezidentem. K vyloženě překonaným a v současnosti neudržitelným představám své církve o psychologii, psychoterapii, psychosomatice, etice a pod však mlčí.

16.10.2017 v 7:56 | Karma: 32,39 | Přečteno: 1589x | Diskuse| Politika

Jan Rýznar

Kdo já to jen vlastně jsem?

Trvalý dotyk s jinou realitou - my jí říkáme třeba Matrix. Jsou však kultury, které ji nazývali Tao. Podstatou všeho je Tao, ale už když tato tři písmena vyslovíš, tak už nejsou Tao. Prostě Matrix.

18.3.2017 v 8:10 | Karma: 14,49 | Přečteno: 333x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Rýznar

Jiří Grygar trucuje a odmítá státní vyznamenání. Že by zdravá sebekritika?

Vynikající popularizátor astronomie a zneuznaný hegemon katolicko - křesťanské demagogie vůči humanitním vědám, katolický astrofyzik Jiří Grygar odmítl svoji nominaci na státní vyznamenání. Co je v pozadí?

3.6.2016 v 12:34 | Karma: 31,94 | Přečteno: 2344x | Diskuse| Věda

Jan Rýznar

Proč křesťanské církve zarytě popírají vědomí, nevědomí i šestý smysl?

Cca 20 let si uvědomuji největší trapnost celého křesťanského světa v 21. století. Tou je deklarovaná a vynucovaná představa oddělenosti a snad i izolovanosti "duší" žijících lidí mezi sebou a od sebe.

26.2.2016 v 2:48 | Karma: 14,67 | Přečteno: 1029x | Diskuse| Věda

Jan Rýznar

Vánoční zamyšlení - idea a ideologie.

Život má spoustu paradoxů. Ty však jako celek dávají smysl. O vánocích narážíme na jiný paradox. Již jej nejspíše ani nevnímáme. Můžeme právě teď položit otázku, zda on - a celek do kterého patří - vůbec dává nějaký smysl.

25.12.2015 v 8:33 | Karma: 8,83 | Přečteno: 407x | Diskuse| Politika

Jan Rýznar

Co samet zamlčel - Germanizace českých nežidovských podniků po září 1938

V debatách na počátku 90.let - nad údajným bezprávím Benešových dekretů - byl zamlčen jeden velice důležitý aspekt. Němci ihned po záboru pohraničí zabrali všechny ne-německé průmyslové i zemědělské podniky pod německou správu.

17.11.2015 v 9:05 | Karma: 30,34 | Přečteno: 1790x | Diskuse| Společnost

Jan Rýznar

11.11. Den válečných veteránů

Kontinuita české státnosti nestačila vzniknout. Tím více pozornosti si zaslouží dnešní svátek - Den válečných veteránů.

11.11.2015 v 7:18 | Karma: 10,18 | Přečteno: 393x | Diskuse| Společnost

Jan Rýznar

Vědomí i nevědomí, takové i makové - Marx, Jung, Grof. Základní pojmy

Východní filozofie po staletí pracují s vědomím a myslí. Mají desítky exaktních výrazů pro různé podoby a stavy mysli i vědomí. Západní filozofie se zatím k ničemu takovému dopracovat nemohla.

20.10.2015 v 7:33 | Karma: 9,06 | Přečteno: 579x | Diskuse| Věda

Jan Rýznar

Základní pravda o tzv. zjevených náboženstvích - judaizmu, křesťanství a islámu.

Pojem "zjevená náboženství" usvědčuje ze lži sám sebe. Pravdivý a oprávněný by totiž mohl být pouze v jednotném čísle - "zjevené náboženství". Základní problém je v tom, že z oné "zjevenosti nauky" prý plyne absolutní pravdivost.

14.8.2015 v 12:33 | Karma: 15,73 | Přečteno: 1053x | Diskuse| Politika

Jan Rýznar

Květen 1945 u dědy na gruntu: Strachu bylo dost, teď je čas pro radost ....

O našich předcích víme jen málo a o reálných dějinách ještě méně. Můj děda od mámy byl sedlák v Krumpachu v Zábřehu na Moravě. Jeho životní krédo znělo: "Boj je život vyvolených a smrt je jejich vítězstvím."

15.6.2015 v 1:00 | Karma: 16,02 | Přečteno: 758x | Diskuse| Ostatní

Jan Rýznar

Práce s vlastní energií. Její transmise v měkkém a tvrdém čchikungu

Při používání rádia a TV považujeme za samozřejmé, že energie z jejich vysílačů se line krajinou a prostupuje budovy podle docela jiných zákonitostí než potom, energie zvuku a obrazu z radio a TV příjímačů vyplňuje místnost i prostor.

18.1.2015 v 15:20 | Karma: 8,80 | Přečteno: 663x | Diskuse| Věda

Jan Rýznar

Pane Halíku: Já jsem ... také Charlie!

V zamyšlení nad postojem docenta sociologie Karlovy univerzity p. Tomáše Halíka o prý nutné servilitě k náboženským představách našich bližních mě napadl kratičký bonmot - anebo vtip - o Ježíšovi, sexualitě, křesťanství i islámu.

16.1.2015 v 12:30 | Karma: 23,06 | Přečteno: 1486x | Diskuse| Politika

Jan Rýznar

17. listopad - 25 let svobody - co se u mě změnilo?

17. listopad je pro mě významné výročí. Jsem velice vděčný za svobodu pro naši zemi. Díky svým rodičům i příbuzným jsem po svobodě toužil již od svého početí. Doslova od svého početí.

16.11.2014 v 9:03 | Karma: 9,28 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jan Rýznar

Kdo jsem? Člověk, muž a žena. My :-)

Touha vysílaná k těm, od kterých nás docela zbytečně dělí třeba jen několik kilometrů. Ty kilometry nás však možná spíš spojují, než jen dělí.

29.9.2014 v 12:02 | Karma: 7,05 | Přečteno: 289x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Rýznar

Velice problematický produkt našich univerzit: ř-k kněz.

Jedním z produktů našich univerzit je mimo jiné římsko-katolický kněz. Někdo možná namítne, že dotyčný se knězem stává až tím, že mu na hlavu položí biskup ruce ... Naše univerzity však dotyčnému předtím důkladně vysvětlí, ja

22.7.2014 v 7:35 | Karma: 21,97 | Přečteno: 1928x | Diskuse| Věda

Jan Rýznar

Pravdivost v našich osobních a příbuzenských vztazích.

Pravdivost v osobních vztazích - zejména s těmi nejbližšími - je základem zdraví, štěstí prosperity i finanční hojnosti.

30.6.2014 v 7:30 | Karma: 8,31 | Přečteno: 561x | Diskuse| Společnost

Jan Rýznar

Omyly naší civilizace - pomíjivý jako myšlenka.

Všeobecně se traduje, že myšlenka beze stopy zaniká, jakmile ji pustíme ze zřetele. Veliký omyl. S myšlenkou je to jako se světelným paprskem - také nezaniká, když zhasneme baterku. Letí si klidně dál prostorem rychlostí 300.000 k

28.6.2014 v 9:03 | Karma: 13,07 | Přečteno: 683x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 228
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1556x
Jsem elektroinženýr, obor technická kybernetika - robotika. Ročník 1961.Mým stále výraznějším zájmem jsou bojové sporty a hraniční možnosti ducha i těla.Experimentální psychologie a sebepoznání, filozofie i diskuse a předvídání důsledků techniky - TA.
V neposlední řadě i úplně obyčejný život,kde musíme ověřovat vše,co jsme se naučili.