Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Teologie s čumákem na zdi - co je to víra?

26. 06. 2014 14:34:19
V diskuzích pod mými články se často objevu je slovo víra. Pokud mluvíme o víře v souvislosti s Bohem, tak vážení a milí: Víra NENÍ přesvědčení!

Velice krátce. Ve vztahu k Bohu a náboženství je víra přejatá nadsmyslová zkušenost, popisovaná racionálními slovy - protože jinak "to" popisovat neumíme.

To znanemá, že víru nelze racionálními slovy předávat! A šmytec.

Naprosto jednoduché, jasné a nezpochybnitelné. Vysvětlující obrovký rozptyl jakkoli verbálně formulované víry. Zcela zákonité.

Veřejnost si díky církvím jen pomalu si uvědomuje a připouští, že máme skutečně šest smyslů. Pět fyzických a pak intuici, anebo přístup do vědomí.

Tuto skutečnost popsal ve vědeckém jazyce už Jung. A je velice pochopitelná.

Člověk má tři plně rovnocené "části": fyzické tělo, racio a intuici. Víra je předávaná zkušenost všech těcto tří částí - proto má třeba smysl i poloha těla u modlitby či meditace - neboť má vliv na stav mysli.

Takto pojímanou zkušenost se pochopitelně snažíme slovy racionálně popsat, ale NIKDY ji těmito racionálními slovy nepředáme. Pokud se vám to nelíbí, tak si vemte jakýkoli obrázek krajiny, popište jej do meilu kamarádovi a požádejte jej. aby podle vašeho popisu obrázek namaloval.

Výsledek bude docela jasný. Takže už je vám snad i jasný osud všech teologií pracujících s racionálně formulovanými dogmaty - pravdivé nebude nejspíše ani jedno.

Proto se v zenu používá pro pochopení těchto skutečností koan ve spojení s meditací.

Víra jako racionální přesvědčení není nic hodnotného. Na současných teologických fakultách se nic jiného ani nepředává.

Nic jiného nezná ani jeden z nejnovějších katolických svatých - Jan Pavel II. Ve své teologii těla - což má být poslední katolický hit:

http://www.teologiatela.sk/zaklad-teologie-tela/

"Katolická víra je, pokud jste si toho ještě nevšimli, velice těles­né, smyslové náboženství. Nejintimněji se s Bohem setkáváme prostřednictvím našich tělesných smyslů a skrze „věci” hmotné­ho světa: skrze obmytí těla ve vodě (křest), pomazání těla olejem (křest, biřmování, svěcení, pomazání nemocných), přijímání Těla a Krve Krista (eucharistie), vkládání rukou (svěcení, pomazání nemocných), vyznání hříchů našimi ústy (pokání), a nerozlučné spojením muže a ženy v „jedno tělo” (manželství)". Jan Pavel II.


Jan Pavel II. tedy naprosto dle očekávání je 120 let pozadu za psychologií. Nezná a popírá šestý smysl, jako zdroj intimity a kontaktu se vším, co nás přesahuje. Již Jung řekl, že není věřící ... zkrátka ví. Pochopitelně ne vše, ale ví.

Křesťanství a křesťanská teologie narazilo s prominutím čumákem do zdi.

Aby se intuice či kontakt s vědomím mohl rozumně používat, tak s ním musí být pracováno a musí probíhat řekněme očišťování. A to na úrovni těla /traumaterapie, čchikung, taiji, břišní tance/ emocí /transformace emočních rovnic/ i racia.

To co popisuje sv. Jan od kříže - jako temnou noc smyslů a ducha - je jedna z docela brutálních variant této očisty. To nejpodstatnější co se při tomto procesu děje je uvádění racionálních představ a domněnek do souladu s realitou vnímanou v nepředstavitelném rozsahu očišťovanou intuicí.

Křesťanská teologie je u konce s dechem, neboť je spravována téměř výlučně lidmi, kteří ničím takovým neprošli a naopak - svým ovečkám tvrdí, že k ničemu takovému není důvod.

Posledním případem této svaté války v jménu Boha katolického bylo odmítnutí Grofova pojmu "psychospirituální krize" českými křesťany - a to i mnichy Halíkem a Kodetem, kteří by o těchto věcech měli alespoň něco vědět. U Kodeta jako karmelitána je to ... raději nebudu komentovat.

Jejich chyba .... od dob Koperníkových jsou stále víc a víc mimo. Protože i ta psychospirituální krize je oním procesem očišťování intuice a sesoulaďováním intuitivního vnímání s dosavadními racionálními popisy, představami a domněnkami. I když v menším.

Bez procesu onoho očišťování - které se dá provádět nepřebernými způsoby - nemůže mít v oblasti víry nikdo nic jiného v hlavě než domněnky a představy. A můžete být klidně i papež římsko-katolický. To na to - jak vidíme - nemá vůbec žádný vliv.

P.S. Z diskuze: Křesťané často říkají, že víra je dar. Tady je ale na místě velice důrazná otázka - víra je dar ve smyslu něco najít, anebo ve smyslu narodit se v křesťanské rodině? V tom je docela podstatný rozdíl. Ten druhý případ může být vnímán jako dar ale i jako obrovské omezení anebo i prokletí.

Podobné téma:

Já, Evina, život a realita

Na aktuální téma: "Kritéria zdravé spirituality".

Pověz nám ... O církvi, o prstenu a o společenství cesty.

Kabala času, čas kabaly - model osobnosti v kabale

Akademici na univerzitách nejsou směšní, oni jsou to mafiáni.

Láska není emoce, láska je stav, schopnost a síla

Římskokatolickou církev nezaložil Ježíš, ale římští císaři ve4.stol

Duše a tělo - veselý úvod do transpersonální psychologie

Teologie používá mentální násilí jako vlastní vědeckou metodu

Křesťanství popírá samo sebe - v učení o dědičném hříchu.

Ústí nad Labem, 26.6.2014

Jan Rýznar

Autor: Jan Rýznar | čtvrtek 26.6.2014 14:34 | karma článku: 7.65 | přečteno: 651x

Další články blogera

Jan Rýznar

Kdo já to jen vlastně jsem?

Trvalý dotyk s jinou realitou - my jí říkáme třeba Matrix. Jsou však kultury, které ji nazývali Tao. Podstatou všeho je Tao, ale už když tato tři písmena vyslovíš, tak už nejsou Tao. Prostě Matrix.

18.3.2017 v 8:10 | Karma článku: 8.45 | Přečteno: 190 | Diskuse

Jan Rýznar

Jiří Grygar trucuje a odmítá státní vyznamenání. Že by zdravá sebekritika?

Vynikající popularizátor astronomie a zneuznaný hegemon katolicko - křesťanské demagogie vůči humanitním vědám, katolický astrofyzik Jiří Grygar odmítl svoji nominaci na státní vyznamenání. Co je v pozadí?

3.6.2016 v 12:34 | Karma článku: 31.49 | Přečteno: 2197 | Diskuse

Jan Rýznar

Proč křesťanské církve zarytě popírají vědomí, nevědomí i šestý smysl?

Cca 20 let si uvědomuji největší trapnost celého křesťanského světa v 21. století. Tou je deklarovaná a vynucovaná představa oddělenosti a snad i izolovanosti "duší" žijících lidí mezi sebou a od sebe.

26.2.2016 v 2:48 | Karma článku: 13.21 | Přečteno: 924 | Diskuse

Jan Rýznar

Vánoční zamyšlení - idea a ideologie.

Život má spoustu paradoxů. Ty však jako celek dávají smysl. O vánocích narážíme na jiný paradox. Již jej nejspíše ani nevnímáme. Můžeme právě teď položit otázku, zda on - a celek do kterého patří - vůbec dává nějaký smysl.

25.12.2015 v 8:33 | Karma článku: 7.48 | Přečteno: 340 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Marcela Štolová

Co chtějí Kazisvěti?

Jakási Ska Keller, zelená euro poslankyně dostala skvělý nápad jak na ty neposlušné Čechy. Nechtějí žádné uprchlíky a uprchlíci nechtějí k nim, protože je tam nic pěkného nečeká.

25.7.2017 v 7:46 | Karma článku: 18.91 | Přečteno: 198 | Diskuse

Petr Pánek

Co se děje v Evropě.

Neustálé diskuse o muslimských migrantech se omezuji na dílčí excesy a nevysvětluji podstatu věci.Pokusme se celé te situaci přijít na kloub.Nelze se zde rozepisovat do široka,protože by to asi nikdo nečetl ,ale za úvahu to stojí.

24.7.2017 v 23:47 | Karma článku: 12.26 | Přečteno: 812 | Diskuse

Karel Ábelovský

Páta kolona islamistů

... to jsou trochu vystrašení a snad i jen proto hodně nenávistní lidé, kteří si mnohdy ani neuvědomují, že dělají přesně to, oč teroristům jde; a tak šíří strach a paniku a ta nabírá na síle, logickým důsledkem je pouze jediné

24.7.2017 v 20:48 | Karma článku: 16.85 | Přečteno: 828 | Diskuse

Jan Pražák

Princip kolektivní viny

Rád bych zareagoval na článek kolegyně blogerky Libuše Pálkové „Vraždit kvůli bezpečnostním rámům?“ Respektive nad myšlenkou, v níž se pozastavuje nad demolicí domu, ve kterém vrah bydlel.

24.7.2017 v 19:26 | Karma článku: 33.67 | Přečteno: 824 | Diskuse

Alena Kulhavá

Situace České republiky v rámci církevních restitucí: realita dneška

Církevní restituce již jsou téměř ukončené a tak nemá smysl proti nim bojovat, má smysl se podívat, jak dopadly. Více uvidíme za 10 let, ale první reálné výsledky se dají vystopovat již dnes.

24.7.2017 v 19:02 | Karma článku: 17.76 | Přečteno: 828 |
Počet článků 224 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1481
Jsem elektroinženýr, obor technická kybernetika - robotika. Ročník 1961.Mým stále výraznějším zájmem jsou bojové sporty a hraniční možnosti ducha i těla.Experimentální psychologie a sebepoznání, filozofie i diskuse a předvídání důsledků techniky - TA. V neposlední řadě i úplně obyčejný život,kde musíme ověřovat vše,co jsme se naučili.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.