František I. likviduje základní znak ř-k církve. Její výlučnost.

18. 10. 2013 7:35:42
Neevropský původ Františka I. se začíná projevovat zásadním odklonem od nauky po staletí hlásané magisteriem učitelského úřadu římsko-katolické církve na evropském teritoriu. František I. nyní vyloženě válčí s vatikánskou kurií v mnoha směrech. Jedním z těch zajímavých je otázka možnosti šťastného posmrtného údělu pro ateisty.

Italský list La Repubblica na čtyřech stránkách otiskl Františkovo vyjádření k několika zásadním věroučným otázkám. Vatikánskou kurii nejvíce zaskočilo jeho konstatování, že

I nevěřící se mohou dostat do nebe.

Současý papež tuto formulaci použil poprvé v květnu a vyvolal tím velice ostrou reakci vatikánské kurie. Nyní tento svůj postoj dále rozvedl:

Boží milost nemá žádné limity a Bůh odpouští všem, kdo poslouchají své svědomí.

Podobné konstatování velice opatrně použil již Jan Pavel II. v ještě pikantnější souvislosti. Jan Pavel II. prohlásil, že:

Božímu milosrdenství nelze klást žádné meze.

Jan Pavel II. tehdy dokonce výslovně připustil možnot spásy Satana.

Vraťme se však k Františkovi. Definoval nyní hřích jako jednání, kdy člověk jde proti vlastnímu svědomí, ať už je nebo není věřící. "Naslouchat a následovat své svědomí znamená rozumět rozdílu mezi dobrem a zlem."

Tady však František I. prozrazuje zřejmě největší selhání římsko-katolické církve v minulém století. Církev ve svojí nabubřelosti naprosto ignorovala poznatky psychologie. Jde tak daleko, že se prostřednictvím svých spolkových organizací jako je Sysifos a Česká křesťanská akedemie snaží dodnes s těmito poznatky bojovat, namísto moudré snahy o jejich integraci do své nauky.

Současný papež tady tvrdě naráží na naprostou neschopnost katolíků vycházet z objektivně vnímatelných a popsatelných vlastností a schopností lidské psyché - potažmo duše. Pak je nucen - při nejlepší snaze - si vymýšlet a vyslovovat zbožná přání, která lze okamžitě vyvrátit.

Františkova nejnovější fomulace:

"Bůh odpouští všem, kdo poslouchají své svědomí",

je totiž zásadně jiná, než jeho formulace z května tohoto roku:

I ateisté mohou do nebe, když konají dobro.

František I. i Jan Pavel II. se sto let po Jungovi a Freudovi marně snaží pochopit, uchopit a popsat podstatu zla.

Výše uvedené výroky papeže Františka dle něj mluví stejně o stejné věci. To však není pravda.

Františků výrok - ateisté mohou do nebe, když konají dobro - jistě každý rozumný člověk odsouhlasí.

První výrok -"Bůh odpouští všem, kdo poslouchají své svědomí" - však již akcentuje nesmyslné křesťanské představy. Tato papežova formulace je v podstatě převyprávěním tradiční křesťanské poučky, že

nevědomost hříchu nečiní.

S touto formulací v současnosti souhlasit naprosto nelze.

Ani relativně moudrému a snaživému papeži nemůže dojít naprostý rozpor v jeho výrocích o jednom jediném bodu nauky křesťanských církví.

Křesťané pojem nehřích zaměňují za pojem dobro, což je naprosto nepřípustné.

Pominu nesmyslnost a současnou neobhajitelnost křesťanského pojmu hřích. Zůstaňme jen u pojmu svědomí.

Podle českého předního psychiatra Oldřicha Vinaře, zjednodušená psychoanalytická interpretace mluví o svědomí jako o superegu Za jeho mohutnost má zodpovídat chování otce k synovi v jeho útlém dětství.

Pokud má být svědomí něco reálného v nás, pak jej musíme ztotožnit s Freudovým superegem. Superego je vlastně nadosobním hlídačem etiky, morálky. Je vytvářeno rodovou zkušeností toho, co nám jednak prospívá, ale také toho, co společnost kolem nás pokládá za standartní, přijatelné a prospěšné. O jeho objektivitě nemůže být tudíž ani řeč.

Je velice subjektivně formováno a symbolizuje fakticky soud rodu, či nejbližšího rodiného a společenského okolí. Posílat někoho do nebe či do pekla jen na základě "soudu" této povrchní instance je velice krátkozraké a nesmyslné.

Dobro bychom mohli definovat jako jednání konkrétní bytosti, které přináší prospěch z dlouhodobého hlediska. A to pokud možno v co nejširší souvislosti. Takovýto efekt však není ani v silách superega.

Vidíme zde jasný důkaz, že ani tak relativně pokrokový ř-k prelát - jakým se jeví papež František - naprosto nezvládá integraci ani těch nejstarších poznatků a zkušeností psychologie do slovníku tradiční katolické nauky o duši.

Potom se nemůžeme divit, že představy katolíků o spiritualitualitě a jejích zákonitostech jsou velice liché.

Integrace i nejstarších poznatků psychologie do katolické spirituality má totiž zásadní problém - křesťanskou ideu osobního Boha. Jak může být "osobní" Bůh, když už i superego /složka lidské osobnosti/ je nadosobní.

Suma sumárum vidíme zde jeden ze zásadních renonsů novodobé římskokatolické církve:

Papež bez jakéhokoli dalšího komentáře tvrdí v zásadní otázce něco jiného,

než oficiální magisterium učitelského úřadu.


Pokud by František usiloval o změnu učení v této otázce, postupoval by jinak. Nejpravděpodobnějším důvodem jeho vyjádření je tudíž populizmus. Tomuto populizmu ve velkém sloužil svého času populární Jan Pavel II - svým způsobem zejména v oblastech ekumeny. Tam byly jím deklarované postoje velice odlišné od oficiálního učení magisteria a přez více než 30-letý pontifikát žádnou změnu nezakotvil.

Můžeme se také na celou problematiku podívat i s humorem:

Papež František nevěří v některých docela zásadních otázkách oficiální nauce své církve ....

a stejně jako Jan Pavel II s tím nemíní nic dělat. Opět čirý populizmus.

Podobné téma:

Žízeň Vatikánu po moci rozděluje křesťanstvo a poškozuje katolicismus - Hans Küng

Sv. Václav - dějiny i katolíci nás trošičku klamou ...

Katolíci: bez perspektivy. Jsou to křesťané, anebo jen hříchovci?

Římskokatolickou církev nezaložil Ježíš, ale římští císaři ve4.stol

Byl překlad Nového zákona ve 4. století účelově deformován?

Křesťanství jako přímý zdroj holocaustu.

Pontifikát Benedikta XVI. - trvalý útěk před zodpovědností.

Bůh Benedikta XVI. není zdrojem etiky. Je jen zdrojem jeho moci.

Blízký konec nejrozšířenější utlačovatelské ideologie - křesťanství

Nad hroby našich blízkých - aneb Dušičky s úsměvem

Římskokatolický kněz - můžeme mu říkat duchovní?

5. a 6.červenec - svátky licoměrnosti křesťanských církví

Teologie je věda stejně jako astronomie či biologie.Cha cha chá!

Bludný balvan č.3 pro křesťanskou akademii-Primát teologie nadvědou

Úsměvně úděsné - původ a aplikace dogmat římskokatolické církve

Bludný balvan č.2 pro kardinála Duku za ne-vztah psyché a duše

Na čem stojí autorita římsko-katolické církve?

Gospa z Medžugorie Benediktu XVI.: opravte encykliku Fides et Ratio

Svatá Boží Trojice - podvod tisíciletí

Bludný balvan pro Halíka a Grygara č.1 - za papežskou neomylnost

Tajemství krásy života

17.listopadu - 22 let nesvobody psychologie jako vědy část II.

Ústí nad Labem, 18.9.2013

Jan Rýznar

Autor: Jan Rýznar | pátek 18.10.2013 7:35 | karma článku: 8.94 | přečteno: 865x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 11.48 | Přečteno: 98 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 29 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 115 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 17.74 | Přečteno: 208 | Diskuse

Filip Vracovský

Česko jako země plná ateistů a agnostiků přesto žije z křestanských tradic a k Rusku

nebo Ukrajině má poměrně blízko. Těžko však může chápat Blízký východ . Než se v další sérii blogů vrátím do kuchyně dovolte ještě jednu úvahu laika....

29.3.2024 v 7:49 | Karma článku: 7.19 | Přečteno: 163 |
Počet článků 228 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1556
Jsem elektroinženýr, obor technická kybernetika - robotika. Ročník 1961.Mým stále výraznějším zájmem jsou bojové sporty a hraniční možnosti ducha i těla.Experimentální psychologie a sebepoznání, filozofie i diskuse a předvídání důsledků techniky - TA. V neposlední řadě i úplně obyčejný život,kde musíme ověřovat vše,co jsme se naučili.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...