Děkujeme za pochopení.
M83i41r64o39s82l13a59v 21C23e50s32t23r
Plně se ztotožňuji s vyjádřením Jiřího Kinkora.
Náboženství a víru zásadně odmítám, jako obrovské zlo, z něhož koření ničivá sebeobětní morálka a z ní přímo plynoucí pošlapání individualismu, sebevědomí, sebeúcty, hrdosti. Nahrazení absolutní autority rozumu a logiky slepou vírou v jakékoli oblasti lidského myšlení a jednání nemůže mít jiné než zhoubné a fatální účinky, protože principy správného jednání diktují přírodní zákony, nikoli nepochopitelná mystická autorita. Přírodní zákony se nebudou ohýbat podle nás, dávají lidem jasně a nemilosrdně vědět, co je změnitelné a co není. Přirozenost člověka - jako myslící a rozumem poznávající bytosti vyžadující svobodu ke svému přežití - změnitelná není.
Náboženství bylo historicky největší překážkou dosažení poznávací jistoty a racionální morálky. Díky potlačení rozumu podkopává víra lidský život v samém základu a v konečné instanci je odpovědná za hrozivý kolektivistický a multikulturní trend Ameriky a Evropy (o zbytku světa ani nemluvě), za ztrátu svobody a směřování k fašistické nebo dokonce islámské diktatuře.
Posílení vlivu náboženství je alternativou soudobého politického pragmatismu a morálního subjektivismu. Je alternativou, pro člověka, který v realitě tápe, protože mu někdo šátkem zavázal oči a provazem spoutal ruce za zády. Náboženství mu jako alternativu nabízí vypíchnutí obou očí. Existuje ale i jiná alternativa. Rozvázání rukou a šátku. Tu nabízí rozum.
J59i79ř68í 98S28v92o72b89o17d19a
Jiří Kinkor ve své úvaze "Měřítkem morálky je člověk" například vyzývá, abychom se "vrátili k rozumu a hlasitě odmítli zrůdnou morálku sebeobětování ničící tento svět".
Bible oproti tomu píše, že "nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele". Zajímalo by mne, koho by chtěl mít Jiří Kinkor vedle sebe, kdyby mu šlo o život – jestli někoho, kdo vyznává jeho vlastní filozofii, nebo někoho, kdo by pro jeho záchranu byl ochoten obětovat život.
Jiří Kinkor píše, že "Náboženství bylo historicky největší překážkou dosažení poznávací jistoty a racionální morálky". Nikoli. Největší překážkou poznání a hrozbou pro lidstvo jsou lhostejnost, arogance, bezcitnost a chamtivost.
Jiří Kinkor prosazuje "morální subjektivismus" a říká, že "měřítkem morálky je člověk". Jenže měřítkem morálky nemůže být člověk. Spousta lidí nekrade proto, že je to špatné, ale proto, že by je chytili a zavřeli. Musejí tedy respektovat morálku, kterou osobně vnímají jako překážku. Morálka (Pravda) není něco, co bychom měli vytvářet, ale něco, k čemuž bychom měli hledat vztah (přijmout nebo odmítnout). Raději bych se svěřil do rukou lékaře, který přijal životní krédo lásky k bližnímu, než do rukou lékaře, který je přesvědčen o tom, že z lidstva je třeba důsledně odstraňovat vše slabé a neduživé.
J19a45n 83R58á38ž
Je dobře, že o něčem, co přesahuje rácio přemýšlíte. Ale máte ještě dlouhou cestu k pochopení.
Upřímně Vám přeji, abyste se k poznání toho, co se hovorově nazývá vírou, dopracoval a přestal si klást otázku, co "víra" je
P.S. Trvá to dlouho, neb máme naše vědomí zaplevelené racionální pseudopravdou, ze co nelze dokázat neexistuje, než dospějete k úvahám o nesmyslnosti teto téze. Pak se, někdy rychle (naráz), někdy pozvolna přihodí něco, buddhisté to nazývají "osvícení" , kdy v existenci něčeho, co přesahuje naše vědomí, přestanete věřit, protože "víte". To je stav o kterém se zmiňuje Jung: " Já nevěřím, protože vím". A pak přestane být pro Vás víra v duchovní rozměr našeho bytí tématem pro polemiku,ale jen a pouze pro dialog.
J14i48ř23í 54S92v32o15b50o69d61a
Dovolil bych si na tomto místě uvést jedny z nejcitovanějších veršů Bible, které poměrně jasně vyjadřují, jaký smysl má v křesťanství víra:
"Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon. Kdybych měl dar proroctví, rozuměl všem tajemstvím a obsáhl všecko poznání, ano, kdybych měl tak velikou víru, že bych hory přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem..."
Přímo o víře pak hovoří tyto verše:
"Co je platné, moji bratří, když někdo říká, že má víru, ale přitom nemá skutky? Může ho snad ta víra spasit? Kdyby některý bratr nebo sestra byli bez šatů a neměli jídlo ani na den, a někdo z vás by jim řekl: „Buďte s Bohem – ať vám není zima a nemáte hlad,“ ale nedali byste jim, co potřebují pro své tělo, co by to bylo platné? Stejně tak i víra, není-li spojena se skutky, je sama o sobě mrtvá. Někdo však řekne: „Jeden má víru a druhý má skutky.“ Tomu odpovím: Ukaž mi tu svou víru bez skutků a já ti ukážu svou víru na skutcích."
Není co dodat. Existuje nějaké lepší a názornější vysvětlení smyslu víry?
J33a36k77u51b 20M74o23r63a87v27č56í74k
A co takové skutky bez víry? Ty nejsou možné?
Jinak, že by mi zrovna tyto verše přišly nějak názorné, to rozhodně říct nemůžu.
P15a20v75e32l 32V69é72b67r
Samozřejmě, že mezi vírou a přesvědčením je velký rozdíl:
Když jsem byl malý, tak mně maminka říkala, že ho mám jen na čurání. Tehdy jsem tomu věřil. Dnes jsem o tom přesvědčený.
M66a80r41t89i58n 44K32a29v69k21a
Pane Rýznare, vy jste si udělal svého boha z psychologie. Bohužel. Psychologie je však pavěda, vsugerující dojmy léčenému a pak ty dojmy léčí. To Vám říkám jako člověk, který psychologii studoval a pak studium vzdal vzhledem k poznání, že nejlepším psychologem byly naše babičky.....Máš bolavé srdce? Vezmi sekyrku a jdi naštípat dříví.
J42a13k77u70b 98M45o76r12a86v70č51í84k
" Psychologie je však pavěda"
Na to jste přišel konkrétně jak, resp. co je pro vás definicí pavědy?
F33r46a46n17t76i50š33e79k 51K94š53í94r
Mám také svou víru, kterou jsem hledal celý svůj život a před dvěma roky, ve svých 52 letech jsem ji nalezl. Je to víra, že dobrovolné vztahy mezi lidmi a svoboda dokáže vyřešit jakýkoliv problém, jakoukoliv poruchu v lidské společnosti. Násilí naopak vede jen ke kumulaci dalších a dalších problémů a k potřebě stále většího násilí.
Podle mne je víra to v co věříme, bez ohledu na to, jakým způsobem jsme k této víře došli.
M90a42r20t38i45n 55K91a72v91k88a
Každý člověk má víru. V to, či ono.
J40i35r37k25a 46L57i10b31e33ň95s38k55ý
Víra a (niterné) poznání jsou dvě různé věci, víra je vskutku jen přesvědčení často nadiktované, předané, spirituální poznání je jiná kategorie a z něj také ovšem roste víra. Víra zahrnuje i odhad, předpoklad, dedukci...aj.
M22a96r24t51i28n 86K30a86v47k58a
Pane Jiří. Víra je poznání a jako taková racionální. Věřit jen proto, že věřím je cestou do pekel.
B35o47h65u40m77í77r 92Š43i15m20e79k
Hm, sleduj křesťanskou víru bedlivěji! Třeba máš o současném křesťanském světě jen rigidní, fixní představu.
Víra je Dar.
Díky za diskusi, vážím si Tvého hledání.
J61a13n 74R78ý30z71n57a65r
Hledáte i vy, anebo už jste našel?
Víra je dar ve smyslu nalézt něco anebo ve smyslu narodit se ve věřící rodině?
- Počet článků 228
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1556x
V neposlední řadě i úplně obyčejný život,kde musíme ověřovat vše,co jsme se naučili.
Seznam rubrik
- Aforizmy, významy slov
- Etika, občan a stát
- Filozofie vědy
- Fotoblog
- Kvantová fyzika, duch, hmota
- Křesťanství - u konce s dechem
- Osobní
- Politika
- Politika - ekonomie
- Politologie
- Pedagogika, školství a pod.
- Sociologie
- Spiritualita,církve
- Spiritualita-poezie
- Spol.vědy, církve a politika
- Vztahy,rodina
- Zdraví a psyché
- Nezařazené
- Armáda, bezpečnost, sebeobrana
Oblíbené blogy
- Andrea Anna Peldová
- Klára Mandausová
- David Nebeský
- Vanda Vávrová
- Jan Havelka
- Tomáš Briaský
- Kamil Novotný
- Pavel Tichý
- Tomáš Foldyna
- Jiří Mazánek
- Ivo Leinveber
- Karel Boháček
Co právě poslouchám
Oblíbené knihy
- Japonské umění války
- Kabala peněz
- Sedm návyků vůdčích osobností
- Kahlil Gibrán-promluv ...
- Tibetská kniha o životě a smrti
- J.Vacek - O jednotě a zlu
Oblíbené stránky
- Taiji.sk
- Dětský hospic Plamienok
- Problematika psychopatie
- kvantová psychologie
- Školákem v protektorátu