Děkujeme za pochopení.
B26e82d24ř53i46c87h 38T68ě48š93í82n93s70k36ý
no co se tak zeptat pana Grygara než se stanete samozvaným vykladačem jeho slov? vykladačem samozřejmě zaujatým a řekl bych až silně natvrdlým
máte tam tolik nepřesností lží a nepochopení že se dívím že máte vůbec odvahu s něčím takovým přijít
J64a67n 89R76ý30z54n23a33r
Pokud pan Grygar podle dané definice rozhoduje o "vědeckosti" v rámci Sysifa je naprosto logické použít tuto definici i na obor, kam se pan Grygar zatím neodvážil.
Zvykněte si pánové, že ve vědě se běžně používají logické operace, indukce a dedukce. Výsledky těchto operací musí být platné.
Pokud nejsou ... smůla.
M82i40r47o92s73l25a90v 14H35n27i24l97i43č25k41a
Pane Rýznar, četl jsem, i diskuzi. Držím palce, tvrdý boj, přesila 1 ku moc. Se mnou, kdybych přišel včas, by to mohlo být 2 ku moc.
Inu, odvěký boj, jen aby zase nebyl krvavý. Stále je ještě dost bohů, církví, navíc ti ateisti.
Je ale ten svět a život na něm zajímavý! Stále mně nepřechází údiv nad tím, bez ironie, co ten lidský mozek dokáže.
Když je v medicíně ta móda svádět kde co na geny, co kdyby to byla podstata. Bez legrace. U jedněch převažuje gen dovolující bezvýhradně věřit, u druhých gen "chronické nedůvěry". Nutící vše si ověřovat. Mezi oběma typy, zdá se, není možné vzájemné úplné pochopení. Naštěstí vzájemná tolerance ano.
Možná se stav dá ovlivnit v raném dětství výchovou. A četl jsem, že u lidí kteří okusili část procesu umírání, polovina nevěřících přešla na víru, polovina věřících ji pozbyla. To by snad nasvědčovalo na překlopení binárního genu, nebo priority.
Holt, chce to ještě hodně "vědeckého" zkoumání. Zdravím vespolek. ---------------- Kdysi mně velice překvapily dvě věty v knize jednoho velmi věřícího a známého bylinkáře (nechci jmenovat). Pokud si pamatuji, volně parafrázuji. ... Dokud nevíme, nezbývá nám než věřit. Až budeme dostatečně vědět, nebudeme mít potřebu věřit. ... Srdečně zdravím.
J68a17n 36Š45v64a52d61l98e19n61k26a
Takové vámi jmenované geny patrně neexistují...
J70o43s19e61f 90P29a13v59e41l22k98a
Teologiespolu s filozofií tvoří základ poznání o pravdě. Fakultámfilosofie a teologie, bylo svěřeno bádání o bytí člověka vjejich celku a tím i poslání udržovat v bdělosti vnímavost kpravdě. Mohlo by se dokonce říci, že to je trvalý a pravý smyslobou těchto fakult.
Dějinysvatých, dějiny humanismu, který vyrostl na základě křesťanskévíry, dokazují pravdu této víry v jejím bytostném jádru a činíji tak také výzvou veřejného rozumu. Poselství křesťanskévíry je očistnou silou pro samotný rozum, jemuž pomáhá, aby bylsám sebou. Křesťanské poselství by na základě svého původumělo být vždycky povzbuzením k pravdě a tím i silou protitlakům moci a zájmů. Teologie je hlasem mravního rozumu lidstva.
J64a52n 56R89ý56z75n55a38r
Teologie není filozofie a křesťanská filozofie také není filozofie.
Můžete mi vysvětlit, jak teologické fakulty bádají o ... bytí člověka? Jaký je rozdíl mezi bádáním a spekulací?
Filozofie je věda, neboť v rámci dané školy musí platit všechny logické operace indukce i dedukce. Pokud by neplatily, je daný směr označen za chybný.
U teologie nic takového neplatí .... co je tedy na ní vědeckého?
J62o48s36e30f 68P92a19v58e80l30k41a
Milýčtenáři, nejlépe by se panu Rýznarovi odpovědělo, že jebezbožec a za své neposlouchání rozumu, kterým by měl Bohapoznat, si může sám. " Neboť co jest o Bohu známo, to jejim zjevné, poněvadž Bůh jim to zjevil. Vždyť neviditelné jehovlastnosti lzeod stvoření světa vidět a poznat ze stvořených věcí – a toi jeho věčnou moc i (jeho) božství – takže nemají omluvy.Neboť ač poznali Boha, neoslavili ho jako Boha, ani mu nevzdalidíky, ale upadli do pošetilých myšlenek a jejich nerozumná myslse zatemnila." (Řím 1.19-21)
Každávěda má v základu touhu po poznání, která je vlastní člověku.Chceme poznat všechno kolem nás. Chceme pravdu. O pravdě se jednáv disputaci Sokrata s Euthyfrónem, který před Sokratem bránímýtické náboženství a jeho zbožnost. Sókrates na to reagujeotázkou: „Ty věříš, že mezi bohy opravdu existují vzájemnéválky a hrozná nepřátelství a boje... Musíme říci,Euthyfróne, že to všechno je pravda?“ Tato zdánlivě málozbožná otázka, která však vyvěrala z hlubší a ryzejšíSókratovy religiozity, z hledání Boha opravdu božského vede kobjevu onoho Boha, kterým je Stvořitelský Rozum a zároveň Rozum,jež je Láskou. Tázání rozumu po větším Bohu, jakož i popravé přirozenosti a pravém smyslu lidského bytí. A toto lidsképoznání předcházelo Zjevení o pár století později. Slovo se stalo Tělem v Kristu, tato pravda přišla na svět, dosvého, ale lidé ho nepřijali... (pokračování)
J38a40n 56Š54v56a93d73l35e94n94k82a
Obávám se, pane Rýznare, že jenom nerozumíte psanému textu. On hovořil o pavědách v přírodních vědách, protože v humanitních je to komplikovanější. Ostatně, pokud byste to vzal do důsledků, souhlasíte také s tím, že je pavědou Grófova transpersonální psychologie?
P83a28v69e22l 70N91i17t62k15a
Ale on asi psanému textu rozumí... Myslí si však, že tomu textu nerozumí jiní a tak toho svého dojmu využil a poslal svůj další elektronický plivanec na Křesťanství...
J32a62n 33Ř63e31h17á88č91e96k
Tady Kotas, tady Kotas, mám dotaz:
Pokud se někdo rozhodne vážně a zcela exaktně studovat Křemílka a Vochomůrku (jejich psychologický vývoj, frekvenční analýzu jejich slov, socio-ekonomické postoje implikované v jednotlivých epizodách atd) - bude se jednat o vědu nebo o pavědu?
M19i54l78a21n 80S70t63e18h97l98í94k
Z proběhnuvší diskuse je zcela evidentní, že autor článku takříkajíc šlápl do něčeho měkkého, nebo jak říkáme my Slezané "prdnul do křa". Takže by bylo docela na místě, kdyby si zde posypal trochu popela na svou hlavu. Toho se však nejspíš nedočkáme.
J81a49n 60R43ý78z64n17a60r
Sypat hlavu by si měl pan Grygar a jeho církve.
......
Vědec je podle křesťana ten, jehož poznání aargumentace se pohybuje v oblastech,
kde už to jeho církev vzdala.
J27i50ř27í 25S19v74o17b92o32d48a
Problém je v tom, že pan Rýznar zaměňuje svůj vlastní názor za názor pana Grygara.
Grygar nikdy neřekl, že teologie je pavěda. Pouze pan Rýznar z Grygarovy obecné definice pavědy naprosto demagogickým způsobem vyvozuje, že teologie je pavěda.
Jenže pokud bych například podle obecných pravidel blogování hodnotil blog pana Rýznara, mohl bych lehce dojít k závěru (dle tzv. Rýznarovy metody), že jde o "pablog". A je úplně jedno, jestli bych se při tom hodnocení zaměřil na autorovu gramatiku, stylistiku, nebo na způsob, jakým nakládá s fakty.
Teologie je velmi složitý obor a lze ho definovat jako "vědecký rozbor pramenů víry". Vychází sice z předpokladu existence Boha, ovšem takových předpokladů existence něčeho, co nelze exaktně dokázat, je ve vědě nespočet. Věda se bez takových předpokladů dokonce neobejde. Teologie je úzce propojena s religionistikou (kterou nelze považovat za pavědu ani na základě pokřiveného pohledu pana Rýznara), ale také je úzce propojena například s lingvistikou, historií, archeologií... Historii také nelze ověřit experimentem. Popel Jana Husa nelze vylovit z Rýna, takže musíme věřit tomu, že tam byl opravdu nasypán, a to pouze na základě starých zpráv z různých dob.
Navíc Grygarův výrok se omezil na "přírodní vědy", protože právě do těchto oborů se snaží tzv. pavědy zasahovat. Právě v přírodních vědách je důležité dodržovat Grygarem uvedené badatelské principy. U teologie nikdo žádná experimentální data ani neočekává, natož aby je vyžadoval. Kromě jedné výjimky - pana Rýznara.
P92a17v66l32i81n11a 89H83n66i10z37d44o74v90a
Hm, nikde jsem skutecne nezaznamenala, ze by teologie o sobe tvrdila, ze je vedou v modernim slova smyslu. Dokonce existuje mnoho teologickych pojednani o postojich teologie k ruznym vednim oborum, ve kterych se rozhodne nepasuje do role jednoho z nich. Co se tyce filozofie, ze ktere teologie vznikla, pak existuje oficialni definice - "Philosofia, ancilla teologia" uz od dob apologetu. Teologie spada spise do oblasti etiky a na okraj spolecenskych, cili pomahajicich oblasti lidskeho poznani a cinnosti, coz na zaklade jejiho realneho pusobeni muze posoudit kazdy pozorovatel. Nevim, jak bylo prohlaseni, ktere je uvedeno v nadpise, mysleno, ale asi doslo k nedorozumeni.
P60a94v71l94i55n25a 75H59n89i10z21d74o92v74a
Oprava: "Philosophia, ancilla theologia"
J91a68r61o97s68l33a43v 59C91h36u73d27á19č64e48k
Díky za článek a odkaz na zajímavý rozhovor. Karma.
- Počet článků 228
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1556x
V neposlední řadě i úplně obyčejný život,kde musíme ověřovat vše,co jsme se naučili.
Seznam rubrik
- Aforizmy, významy slov
- Etika, občan a stát
- Filozofie vědy
- Fotoblog
- Kvantová fyzika, duch, hmota
- Křesťanství - u konce s dechem
- Osobní
- Politika
- Politika - ekonomie
- Politologie
- Pedagogika, školství a pod.
- Sociologie
- Spiritualita,církve
- Spiritualita-poezie
- Spol.vědy, církve a politika
- Vztahy,rodina
- Zdraví a psyché
- Nezařazené
- Armáda, bezpečnost, sebeobrana
Oblíbené blogy
- Andrea Anna Peldová
- Klára Mandausová
- David Nebeský
- Vanda Vávrová
- Jan Havelka
- Tomáš Briaský
- Kamil Novotný
- Pavel Tichý
- Tomáš Foldyna
- Jiří Mazánek
- Ivo Leinveber
- Karel Boháček
Co právě poslouchám
Oblíbené knihy
- Japonské umění války
- Kabala peněz
- Sedm návyků vůdčích osobností
- Kahlil Gibrán-promluv ...
- Tibetská kniha o životě a smrti
- J.Vacek - O jednotě a zlu
Oblíbené stránky
- Taiji.sk
- Dětský hospic Plamienok
- Problematika psychopatie
- kvantová psychologie
- Školákem v protektorátu