Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M16i75r82o25s72l87a96v 46C19e82s45t27r 7522370190263

Plně se ztotožňuji s vyjádřením Jiřího Kinkora.

Náboženství a víru zásadně odmítám, jako obrovské zlo, z něhož koření ničivá sebeobětní morálka a z ní přímo plynoucí pošlapání individualismu, sebevědomí, sebeúcty, hrdosti. Nahrazení absolutní autority rozumu a logiky slepou vírou v jakékoli oblasti lidského myšlení a jednání nemůže mít jiné než zhoubné a fatální účinky, protože principy správného jednání diktují přírodní zákony, nikoli nepochopitelná mystická autorita. Přírodní zákony se nebudou ohýbat podle nás, dávají lidem jasně a nemilosrdně vědět, co je změnitelné a co není. Přirozenost člověka - jako myslící a rozumem poznávající bytosti vyžadující svobodu ke svému přežití - změnitelná není.

Náboženství bylo historicky největší překážkou dosažení poznávací jistoty a racionální morálky. Díky potlačení rozumu podkopává víra lidský život v samém základu a v konečné instanci je odpovědná za hrozivý kolektivistický a multikulturní trend Ameriky a Evropy (o zbytku světa ani nemluvě), za ztrátu svobody a směřování k fašistické nebo dokonce islámské diktatuře.

Posílení vlivu náboženství je alternativou soudobého politického pragmatismu a morálního subjektivismu. Je alternativou, pro člověka, který v realitě tápe, protože mu někdo šátkem zavázal oči a provazem spoutal ruce za zády. Náboženství mu jako alternativu nabízí vypíchnutí obou očí. Existuje ale i jiná alternativa. Rozvázání rukou a šátku. Tu nabízí rozum.

0/0
27.6.2014 9:33

J65i89ř86í 56S57v69o24b67o14d44a 9605158283366

Jiří Kinkor ve své úvaze "Měřítkem morálky je člověk" například vyzývá, abychom se "vrátili k rozumu a hlasitě odmítli zrůdnou morálku sebeobětování ničící tento svět".

Bible oproti tomu píše, že "nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele". Zajímalo by mne, koho by chtěl mít Jiří Kinkor vedle sebe, kdyby mu šlo o život – jestli někoho, kdo vyznává jeho vlastní filozofii, nebo někoho, kdo by pro jeho záchranu byl ochoten obětovat život.

Jiří Kinkor píše, že "Náboženství bylo historicky největší překážkou dosažení poznávací jistoty a racionální morálky". Nikoli. Největší překážkou poznání a hrozbou pro lidstvo jsou lhostejnost, arogance, bezcitnost a chamtivost. 

Jiří Kinkor prosazuje "morální subjektivismus" a říká, že "měřítkem morálky je člověk". Jenže měřítkem morálky nemůže být člověk. Spousta lidí nekrade proto, že je to špatné, ale proto, že by je chytili a zavřeli. Musejí tedy respektovat morálku, kterou osobně vnímají jako překážku. Morálka (Pravda) není něco, co bychom měli vytvářet, ale něco, k čemuž bychom měli hledat vztah (přijmout nebo odmítnout). Raději bych se svěřil do rukou lékaře, který přijal životní krédo lásky k bližnímu, než do rukou lékaře, který je přesvědčen o tom, že z lidstva je třeba důsledně odstraňovat vše slabé a neduživé.

0/0
27.6.2014 11:27

M31i48r53o30s64l43a37v 18C87e77s22t97r 7192630350573

Váš kritický příspěvek nepopírá jeho věcné racionální chápání a ani mnohé Vámi vybrané citace z Bible nijak nesouvisí s jeho postoji a mnohá dokonce s nimi souzní a nejsou v rozporu.

Zdá se vám to fantastické? Kam jinam může směřovat společnost, když soud o tom, co je dobrem a zlem má vynášet nikoli rozum a logika ale arbitrární tvrzení mystické autority. A protože žádná mystická autorita neexistuje, je náboženský morální soud nakonec stejně jen subjektivistickým a oportunistickým tvrzením toho, kdo víru káže a vykládá. K čemu jinému než ke katastrofě může směřovat vláda demokracie, když se v ní střetávají jen více či méně iracionální ideje, zatímco ty racionální se prosazují velmi obtížně, protože nic prý neplatí absolutně a "nikdo není majitelem pravdy".

0/0
27.6.2014 11:51

J94i82ř74í 60S51v94o30b76o49d45a 9605258203376

Jiří Kinkor napříkad o nebezpečí vnitřního rozvratu kvalitní a silné civilizace píše toto: "Ti umírněnější, ale neméně nebezpeční profesoři hlásají, že všechny kultury jsou si přece rovny, žádné pojetí světa není lepší než jiná pojetí, dobro, zlo a spravedlnost jsou relativní a správné jednání je takové, které je založeno na konsensu. Musíme se prý naučit „jiné kultury“ (rozuměj: včetně islámských fundamentalistů, primitivních afrických kmenů či pekingských komunistických hrdlořezů a dalších) chápat a vnímat je se vstřícností a tolerancí." – konec citace.

Já s těmito jeho slovy souhlasím. Nevěřím, že všechny kultury a názory jsou stejně kvalitní a že bychom je měli jednotně respektovat. Taková slova jsou však v přímém rozporu s tím, co také Jiří Kinkor tvrdí a sice, že "měřítkem morálky je člověk". Zjistil jsem, že takto si Jiří Kinkor ve svých úvahách odporuje velmi často. Kristus například říká (volně): "Jak obstojí království toho, kdo je sám se sebou v rozporu?".

Ta Kinkorova slova o rovnosti kultur logicky směřují k tomu, že Pravda je jenom jedna. Což ovšem znamená, že nemůže mít pravdu ten, kdo říká, že Bůh je, i ten, kdo říká, že Bůh není. Někdo se nutně musí mýlit. A mohu se logicky domnívat, že se mýlí ten, kdo sám sobě odporuje?

Bible říká, že všechno se během času promění – pominou proroctví, ustanou jazyky a poznání bude překonáno. Jen Bůh a víra v Něj zůstanou. Žádný z myslitelů, kteří kdy vznášeli argumenty proti víře v Boha, neuspěl. Bible patří k nejstarším písemnostem světa a zcela určitě je nejprecizněji předávanou písemností světa. I přes propast tisíciletí zůstala živým slovem. Dokonce množství diskusí a polemik nad tímto textem stále vzrůstá. Stále je inspirací pro vědce, umělce a tvořivé lidi různých oborů. Je předmětem nepřekonatelného zájmu. To o něčem svědčí. Je vysoce pravděpodobné, že se na Jiřího Kinkora jednou zcela zapomene. Ale dá se něco takového prohlásit o Bibli? I takový přístup k tématu lze považovat za racionální a velmi logický.

0/0
27.6.2014 13:35

M36i90r28o81s60l95a73v 32C72e75s87t56r 7122190430593

Chybně si vykládáte filosofii schopných lidí, kteří hledají podstatu racia. Kinkor není sám se sebou v žádném rozporu. Čerpat z písemnosti Bible Vám nikdo nebere, ale hledat moderní poctivou filosofii je mnohem hodnotnější než-li se spoléhat na mystické abnormality a domněnky. Přirodní zákony se nebudou ohýbat podle nás, dávají lidem jasně a nemilosrdně vědět, co je změnitelné a co není. 

Nahrazení absolutní autority rozumu a logiky slepou vírou v jakékoli oblasti lidského myšlení a jednání nemůže mít jiné než zhoubné a fatální účinky, protože principy správného jednání diktují přírodní zákony, nikoli nepochopitelná mystická autorita. Ostatně jsem Vám to napsal již v prvním mém příspěvku.

0/0
27.6.2014 15:41

J59a59n 41R56á49ž 1769393664830

Je dobře, že o něčem, co přesahuje rácio přemýšlíte. Ale máte ještě dlouhou cestu k pochopení.

Upřímně Vám přeji, abyste se k poznání toho, co se hovorově nazývá vírou, dopracoval a přestal si klást otázku, co "víra" je  :-)

P.S. Trvá to dlouho, neb máme naše vědomí zaplevelené racionální pseudopravdou, ze co nelze dokázat neexistuje, než dospějete k úvahám o nesmyslnosti teto téze. Pak se, někdy  rychle (naráz), někdy pozvolna přihodí něco, buddhisté to nazývají "osvícení" , kdy v existenci něčeho, co přesahuje naše vědomí, přestanete věřit, protože "víte". To je stav o kterém se zmiňuje Jung: " Já nevěřím, protože vím". A pak přestane být pro Vás víra v duchovní rozměr našeho bytí tématem pro polemiku,ale jen a pouze pro dialog.

+1/0
26.6.2014 15:48

J36i28ř76í 79S28v81o22b96o59d50a 9315788363136

Dovolil bych si na tomto místě uvést jedny z nejcitovanějších veršů Bible, které poměrně jasně vyjadřují, jaký smysl má v křesťanství víra:

"Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon. Kdybych měl dar proroctví, rozuměl všem tajemstvím a obsáhl všecko poznání, ano, kdybych měl tak velikou víru, že bych hory přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem..."

Přímo o víře pak hovoří tyto verše:

"Co je platné, moji bratří, když někdo říká, že má víru, ale přitom nemá skutky? Může ho snad ta víra spasit? Kdyby některý bratr nebo sestra byli bez šatů a neměli jídlo ani na den, a někdo z vás by jim řekl: „Buďte s Bohem – ať vám není zima a nemáte hlad,“ ale nedali byste jim, co potřebují pro své tělo, co by to bylo platné? Stejně tak i víra, není-li spojena se skutky, je sama o sobě mrtvá. Někdo však řekne: „Jeden má víru a druhý má skutky.“ Tomu odpovím: Ukaž mi tu svou víru bez skutků a já ti ukážu svou víru na skutcích."

Není co dodat. Existuje nějaké lepší a názornější vysvětlení smyslu víry?

+1/0
26.6.2014 15:26

J39a83k72u20b 98M71o94r92a20v42č89í84k 4118820633870

A co takové skutky bez víry? Ty nejsou možné?

Jinak, že by mi zrovna tyto verše přišly nějak názorné, to rozhodně říct nemůžu.

0/−1
26.6.2014 15:45

J58i61ř60í 97S34v77o96b51o54d92a 9755588513686

Samozřejmě, že jsou možné skutky bez víry, ale pochybuji, že by někdo dokázal konat dobré skutky, aniž by věřil tomu, že to má smysl.

Ty první verše říkají, že když neznáte lásku, můžete věřit čemu chcete a je Vám to k ničemu. Ty další verše zase říkají, že teprve skutky ukazují na to, čemu ten, kdo ty skutky koná, vlastně věří. Podle toho, co za Vámi je (jaké hodnoty, jaké city a jak kvalitní činy) se pozná, čemu vlastně věříte.

+1/0
26.6.2014 16:07

J22a79k32u56b 12M72o76r66a40v94č88í42k 4178430893420

"Ty první verše říkají, že když neznáte lásku, můžete věřit čemu chcete a je Vám to k ničemu."

Jen pro zajímavost, katolická církev to vykládá tak, že onou láskou se zde myslí milost posvěcující. Ale samozřejmě, pokud nejste katolík ...

0/−1
26.6.2014 16:13

J79i38ř42í 71S90v68o28b38o77d60a 9855308653156

Katolík nejsem a pojmu "milost posvěcující" nerozumím :-) Já bych řekl, že ty verše jsou tak přívětivé a jasné, že se dají chápat prostým selským rozumem – i bez znalosti filozofie nebo teologie. Jak říká jednoduše Bible: "Kdo nepoznal lásku, nepoznal ani Boha."

Nejšťastnější lidé světa usínají každý večer v kruhu svých blízkých znaveni prací a milováním.

+1/0
26.6.2014 16:22

P95a45v50e51l 29V19é62b54r 5809902212911

Samozřejmě, že mezi vírou a přesvědčením je velký rozdíl:

Když jsem byl malý, tak mně maminka říkala, že ho mám jen na čurání. Tehdy jsem tomu věřil. Dnes jsem o tom přesvědčený.

+1/−1
26.6.2014 15:25

J31a65k19u90b 69M62o60r21a23v47č25í79k 4778530613930

;-D;-DR^

+1/0
26.6.2014 15:40

J77a50n 85R55á11ž 1359983524910

R^

+1/0
26.6.2014 15:48

M64a23r80t79i35n 57K51a59v98k47a 4626291852902

Pane Rýznare, vy jste si udělal svého boha z psychologie. Bohužel. Psychologie je však pavěda, vsugerující dojmy léčenému a pak ty dojmy léčí. To Vám říkám jako člověk, který psychologii studoval a pak studium vzdal vzhledem k poznání, že nejlepším psychologem byly naše babičky.....Máš bolavé srdce? Vezmi sekyrku a jdi naštípat dříví.

0/−1
26.6.2014 15:23

J32a68k53u91b 57M29o70r73a75v57č67í75k 4398150643890

" Psychologie je však pavěda"

Na to jste přišel konkrétně jak, resp. co je pro vás definicí pavědy?

0/0
26.6.2014 15:39

J95a66n 65R98á14ž 1489793414860

Proč musíte vše definovat? To vás determinuje a brání poznání toho, co definovat nelze.

+1/0
26.6.2014 15:50

J89a73k29u77b 15M97o73r90a59v62č85í57k 4428500333310

Vy jste mulťákem pana Kavky? Že jsem se ptal jeho ale odpovídáte vy :-)

Je rozdíl mezi "nelze definovat" a "my lidé nejsme schopni definovat". Kdyby jste to vztahoval na Boha, pak bych to bral, ale že to vztahujete na slovo pavěda, to nechápu

+1/0
26.6.2014 15:54
Foto

P90a46v33e21l 59D27v45o93ř18á51k 5959635864850

Zrovna o pavědě bych nemluvil, spíš je málo skutečných psychologů. Její problém spočívá v tom, že to, co se odehrává v našem podvědomí, se navenek může projevovat jinak, takže tu dost kulhá praktické ověření nějakého poznatku. Protože se ale poznatky o našem duševnu stále zpřesňují - tzn. ty nesprávné se eliminují etc., nemůže jít o pavědu.

V technickém naučném slovníku z r. 1956 stálo, že "Kybernetika je buržoasní pavěda, která....", neb podle marx-leninismu nemůže přece žádný stroj rozhodovat, od toho tu jsou členové strany.

Dneska by to o kybernetice nikdo neřekl.

Za našich babiček byl svět poněkud jednodušší.

+1/0
26.6.2014 19:36
Foto

F83r88a22n15t67i54š50e94k 70K58š92í83r 2799516785

Mám také svou víru, kterou jsem hledal celý svůj život a před dvěma roky, ve svých 52 letech jsem ji nalezl.  Je to víra, že dobrovolné vztahy mezi lidmi a svoboda dokáže vyřešit jakýkoliv problém, jakoukoliv poruchu v lidské společnosti.  Násilí naopak vede jen ke kumulaci dalších a dalších problémů a k potřebě stále většího násilí. 

Podle mne je víra to v co věříme, bez ohledu na to, jakým způsobem jsme k této víře došli.

0/0
26.6.2014 15:09

M42a62r25t42i77n 23K12a56v29k37a 4716371342692

Každý člověk má víru. V to, či ono. ;-)

+1/0
26.6.2014 15:24

J63a12n 20R14á73ž 1789963444370

Bravo! R^

0/0
26.6.2014 15:51

J82i77r79k94a 75L73i27b74e47ň92s25k74ý 4872791314199

Víra a (niterné) poznání jsou dvě různé věci, víra je vskutku jen přesvědčení často nadiktované, předané, spirituální poznání je jiná kategorie a z něj také ovšem roste víra. Víra zahrnuje i odhad, předpoklad, dedukci...aj.

+1/0
26.6.2014 14:54

M71a80r41t92i76n 94K27a25v35k16a 4566821792162

Pane Jiří. Víra je poznání a jako taková racionální. Věřit jen proto, že věřím je cestou do pekel.

+1/−1
26.6.2014 15:24

J72a80k96u34b 42M63o96r27a35v81č11í61k 4348430193930

No já nevím. Protože jakmile např. katolík řekne, že víra je milost, pak se podle mne rozlišení racionální-neracionální stává irelevantní.

0/0
26.6.2014 15:43

B74o31h88u94m11í96r 65Š51i59m86e60k 3641690694274

Víra tradovaná nese v sobě nebezpečí, že si z náboženství uděláme obranný val, aby k nám Pán Bůh nemohl.

Víra jako poznání je dar Boží, který otevírá náš intimní vztah s Bohem.

0/0
26.6.2014 16:51

J44a93k41u30b 44M77o63r46a66v21č53í55k 4588900253700

Problém je, jak poznáte, že to, k čemu jste dospěl, je ona "víra jako poznání - dar Boží", a ne nějaký můj/váš konstrukt.

0/0
26.6.2014 16:58

B82o15h40u40m34í92r 84Š14i75m25e55k 3731550134414

Hm, sleduj křesťanskou víru bedlivěji! Třeba máš o současném křesťanském světě jen rigidní, fixní představu.

Víra je Dar.

Díky za diskusi, vážím si Tvého hledání.

+1/0
26.6.2014 14:42
Foto

J57a65n 64R65ý67z92n23a74r 4261216833320

Hledáte i vy, anebo už jste našel?

Víra je dar ve smyslu nalézt něco anebo ve smyslu narodit se ve věřící rodině?

0/0
26.6.2014 14:55

B82o56h50u16m59í44r 26Š76i58m38e38k 3921510194364

Odpověděl jsem Ti o dva odstavce výše dřív, než jsem věděl, na co se ptáš.

Chlapče, všichni jenom hledáme. Kdo křičí "Našel jsem!" je mi poněkud podezřelý.

0/0
26.6.2014 16:55



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.