Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nad hrobem mých rodičů - máma - smrt v nemocnici

Snažím se dát dohromady rodinné příběhy, jako přílohu k rodokmenům."Vůbec si nedovedeš Jendo představit co se dělo v rodině Hajtmarů,když si Tvoje babička v r.1933 dovolila porodit jako prvorozené dítě dceru." Takhle glosovala manželka mého strýce narození mé matky Stanislavy. Dětství bylo asi nepředstavitelně tvrdé. "Když mi moje babička chtěla udělat radost,tak dala potají do zástěry vajíčko při sbírání - vše se evidovalo, staré sešity mi ještě ukazoval děda - a usmažila je narychlo na plotně ve vejminku" - říkávala máma.  A to byla z druhého největšího statku na vsi. Po celou druhou sv. válku byl její otec jako první na seznamu desíti rukojmí. Kdyby se v Zábřeze na Moravě a okolí něco semlelo, šel by ke zdi.

Po válce mu jako agrárníkovi nechtěli dát komunisté státní občanství - přestože byl Čech. Na škole, kam chodili její mladší bratři, se jednoho dne objevil transparent: "Děti, víte proč dnes nedostanete mlíčko? Protože kulak Hajtmar nesplnil dodávky".

Jako jediná nematurovala ve svazáckém, ale v šatech. O medicíně si mohla jen nechat zdát, tak se stala zdravotní sestrou. 

Byli jsme čtyři děti - já nejstarší - a tak byla s námi doma. Byla a nebyla, těžko se to vysvětluje. Asi tak kolem dvou let jsem za ní přišel s rozzářeným úsměvem a nataženými prázdnými dlaněmi. "Mami,pohlaď mi koťátko ..." Plácla mi do dlaní. "Ale vždyť tam nic nemáš, Jeníčku!"

Ani jsem už nebrečel, jen jsem si vlezl pod gauč.V 45. letech se mi  při voice dialogu  ukázala jedna moje část - asi dvouletý chlapec s tichým :-), který hledal jinou maminku.

Nejspíše ji hledal někde na astrálních pláních.Ta skutečná maminka mu totiž ještě před tím koťátkem řekla: "Jeníčku je škoda,že už nežije moje maminka - ta by Tě měla moc ráda."

Ono to začalo ale ještě dřív.Při meditačním zážitku mého porodu jsem vnímal hlas porodní sestry: "Paní Rýznarová,máte zdravého kluka!" a reakci mámy: "Víš Jeníčku,já tě nemohu přijmout jako muže.Ale uděláme dohodu.Až budeš velký,tak budeš bránit ženy. Pak to půjde."

Její bratr - můj strýc - byl veliký hřmotný chlap ze selského rodu. Se schizkou přijel v 50. letech z vojny.Jednou mi s pohledem upřeným do dáli dal z té výše ruku na rameno a říkal mi: "Jeníčku, ty jsi Rýznar a to je z němčiny rytíř.Tak ty jsi rytíř."To mi byly tak tři roky.

Od mých cca 12 let měla diagnostikovanou tuším také schizofrenii a brala prášky.Snažila se nám dát co mohla, ale její duch i emoce byly zlomené mnohem dříve než jsem se narodil.

Tátu jsem považoval za velkou oporu a vážil si jej jako moudré autority.Po jeho smrti jsem si říkal: "Nechci se rouhat, ale hůř už být nemůže." Zkrátka jsem věděl,že k mámě mám jen racionální vztah. Emoce tam nebyly.

Jeden známý mi ale říkal: "Pane inženýre, to znám. Jen počkejte až se to stane a budete koukat, co to s vámi bude dělat."

Máma neustále říkala, že chce za tatínkem - svým manželem a naším tátou. Vzpomněl jsem si na její reakci, když zemřel její táta: "Ztratila jsem domov." To mi bylo asi 10 let a bydleli jsme 130 km od Zábřeha.

Naše sestra u ní byla každý den, bydlela nedaleko.Jednoho dne při koupání objevila vyhřeznutou tříselnou kýlu. Máma se přiznala, že ji tam má několik dní.

Následovala operace a po ní dvě reoperace.Vůbec se to nezačalo hojit a peristaltika střev se neobnovila.Zemřela v nemocnici na posteli oddělené prostěradlovou stěnou.

Až za několik let jsem se na třídním srazu dozvěděl, že vedle ní v tu chvíli stála zdravotní sestra Dáša - platonická láska mých 12. let.

Na pohřbu táty byla přítomna tichá, hrdá, smutná a nepokořená síla. U mámy bylo takové smutné a vykulené ticho.Měla artrózu kyčlí a bála se jít na operaci.Říkala: "Já už nejsem bojovník."

Nemohl jsem se ubránit výčitce, že její odchod byl dobrovolný....

Nejdřív to bylo jak jsem předpokládal - prázdno a nic.Ale tak po dvou třech týdnech jsem zjistil, že zmizelo něco naprosto podstatného.Něco, co bylo tak samozřejmé, že vůbec nebylo vnímáno. A bylo dosti zle.

Bylo to rok po smrti táty a rok poté, co jsem se odstěhoval od rodiny.

Je zajímavé,že se smrtí táty jsem se vyrovnal do roka. Se smrtí mámy nejsem plně vyrovnán asi ani teď, po 11 letech.

Tak posílám pozdrav do dáli, všem bytostem které ji tam potkají.

Aby jí daly to, co nemohla dostat zde na zemi.

V existenci, kdy byla mojí matkou.

 

 

Podobné téma :  Nad hrobem mých rodičů - táta, smrt v kruhu rodiny

                           Já a můj bratr - psychopat v rodině

                          Tajemství krásy života

                          Panenský Týnec - fotoblog

                          Síla, jistota, láska i všudypřítomně neviditelná dravost Ženy I.

                          Chvála Moudrosti

 

Ústí nad Labem, 2.11.2011

 

Jan Rýznar

 

 

Autor: Jan Rýznar | čtvrtek 3.11.2011 10:00 | karma článku: 15,16 | přečteno: 2098x
  • Další články autora

Jan Rýznar

Už i prezident M. Zeman přestal považovat kněze a preláty za elity.

Máme v novodobé ČR novinku - veřejně se mezi sebou melou špičky české katolické církve. Možná si řeknete, že je nám to fuk. Třeba ano, ale jejich vliv na společnost a zejména univerzity byl hodně zásadní. To se mění.

16.1.2019 v 7:53 | Karma: 16,28 | Přečteno: 689x | Diskuse| Společnost

Jan Rýznar

Dědo, uřízni mi hlavu! - předvánoční koupání se 4-letou vnučkou

Týden před štědrým dnem, jsem byl na návštěvě u syna. "Dědo pojď, já se jdu koupat. Můžeš tam být se mnou." Pozvala mě navečer čtyřletá vnučka k oblíbené hře a rozpravě u vany.

26.12.2017 v 14:30 | Karma: 21,83 | Přečteno: 1183x | Diskuse| Společnost

Jan Rýznar

Tyto volby nebyly o p. Babišovi. Bylo to zúčtování se všemi, kdo mu vůbec neměli dát šanci

Jsem vyloženě potěšen výsledky právě skončených voleb - aniž bych je byl schopen v této nádheře očekávat. Až na Babiše se totiž klepou všichni kdo nám vládli v předchozím volebním období. Všichni včetně prezidenta Zemana.

22.10.2017 v 9:23 | Karma: 21,31 | Přečteno: 1349x | Diskuse| Politika

Jan Rýznar

Tomáš Halík - žvanil odmítající dělat to, co dělat skutečně má.

Tomáš Halík - se vyjadřuje ke kdečemu a dokonce je ochoten být i českým prezidentem. K vyloženě překonaným a v současnosti neudržitelným představám své církve o psychologii, psychoterapii, psychosomatice, etice a pod však mlčí.

16.10.2017 v 7:56 | Karma: 32,39 | Přečteno: 1589x | Diskuse| Politika

Jan Rýznar

Kdo já to jen vlastně jsem?

Trvalý dotyk s jinou realitou - my jí říkáme třeba Matrix. Jsou však kultury, které ji nazývali Tao. Podstatou všeho je Tao, ale už když tato tři písmena vyslovíš, tak už nejsou Tao. Prostě Matrix.

18.3.2017 v 8:10 | Karma: 14,49 | Přečteno: 333x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

  • Počet článků 228
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1556x
Jsem elektroinženýr, obor technická kybernetika - robotika. Ročník 1961.Mým stále výraznějším zájmem jsou bojové sporty a hraniční možnosti ducha i těla.Experimentální psychologie a sebepoznání, filozofie i diskuse a předvídání důsledků techniky - TA.
V neposlední řadě i úplně obyčejný život,kde musíme ověřovat vše,co jsme se naučili.