Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malé předvánoční zamyšlení - budou vánoce, tak co s nimi?

Máme konec adventu paní Mullerová, a je to s námi nahnuté,zahlásil kardinál Švejk při dnešním kafíčku nad zprávami ČSÚ o podpoře církví v ČR. Co řekl tentýž pán na včerejší zprávy o desetitisících zneužívaných dětech jeho ins

 

Vánoce jsem měl vždy rád. Od nejútlejšího dětství. Maminka mi později říkala, že několik prvních let mě vůbec nezajímaly dárky. Byl jsem naprosto fascinován stromečkem.

"Jé, to je klása! ... Kdyby to viděl Jarek, tén by to bral! ... Kdyby to viděl Roman, tén by to bral!"  Roman a Jarek byli mí tehdejší kamarádi. A hlásku rrrrrrrrr jsem také ještě neuměl.

Před několika lety mě zaskočil :-) - ba přímo dostal - můj tehdy asi osmiletý synovec. Potkal jsem se s ním v červnu na jejich zahradě. Podíval se na mě bezelstným pohledem a oslovil mě:"Strejdo, už jsi u nás dlouho nebyl na návštěvě!"

Tak jsem se zamyslel a odpověděl."To máš pravdu Vojtíku. Teď nemám čas, ale v sobotu bych mohl přijít."

Synovec se zamyslel a po chvíli uvažování kontroval opět s naprosto bezelstným pohledem:" No, strejdo, zas tak rychle to být nemusí, stačí, když přijdeš o vánocích s Honzíkem a Luckou a přinesete mi dárky."

Tohle jsem tedy chvíli rozdýchával. Když se mi přestaly protáčet panenky údivem, tak jsem se jej zeptal:"Vojtíku, jak jsi teď přišel na vánoce?"

To už se osmiletý Vojtík vztekl a ztratil bezelstný pohled:"Ségra má tolik, tolik, tolik, tolik vojáčků!" A při každém "tolik" přede mě vystřelil svých všech deset rozevřených prstů. "A já jen pár", dodal na konec našeho rozhovoru.

Co je to poezie vánoc a co přináší každému z nás?

Radostné vánoční poselství - je odkazem křesťanství, anebo je to prastará lidská zkušenost a radost, že světla už bude jen a jen přibývat?

Vánoce jako svátek rodiny - co dnes znamená rodina, dítě, táta, máma a jaké hodnoty tuto "instituci" ochraňují a prosvětlují. Může se stát dnešní rodina ještě radostným přístavem bezpečí?

Populární teolog a "profesor" KKKU ThDr. Tomáš Halík by nám jistě něco prozradil o slabinách sekulární společnosti a přednostech a "síle" křesťanských hodnot.

Asi bychom  také slyšeli od křesťanských sociologů z Karlovy university  přednášku o sekulární konzumní společnosti.

Ale odkud se tady vzal konzumní model života? Nedá se křesťanství  označit jako jednoznačně konzumní varianta duchovna?

 

Hm ... tak si raději půjdu pustit nějakou hezkou muziku a pustím se do předvánočního úklidu. Stromeček už je na balkoně.

Večer provedu "inventuru" budoucích vánočních dárků a budu očekávat  Ježíškovo narození.

 

Jen se musím přiznat, že budu mít děsnou chuť schovat Jezulátko z Betléma a

 místo něj dát do jesliček Oslíka, :-).

 

Tak schválně, komu to asi bude nejvíce vadit?!

 

 

Podobné téma:     Může někdy být křesťanství hodnotou samo o sobě?

                             Bludný balvan pro Halíka a Grygara č.1 - za papežskou neomylnost

                             Chvála Moudrosti

                             V základech krize - křesťanský sentiment

 

Ústí nad Labem,   17.12.2011

 

Jan Rýznar

Autor: Jan Rýznar | sobota 17.12.2011 15:08 | karma článku: 12,43 | přečteno: 1221x
  • Další články autora

Jan Rýznar

Už i prezident M. Zeman přestal považovat kněze a preláty za elity.

Máme v novodobé ČR novinku - veřejně se mezi sebou melou špičky české katolické církve. Možná si řeknete, že je nám to fuk. Třeba ano, ale jejich vliv na společnost a zejména univerzity byl hodně zásadní. To se mění.

16.1.2019 v 7:53 | Karma: 16,28 | Přečteno: 689x | Diskuse| Společnost

Jan Rýznar

Dědo, uřízni mi hlavu! - předvánoční koupání se 4-letou vnučkou

Týden před štědrým dnem, jsem byl na návštěvě u syna. "Dědo pojď, já se jdu koupat. Můžeš tam být se mnou." Pozvala mě navečer čtyřletá vnučka k oblíbené hře a rozpravě u vany.

26.12.2017 v 14:30 | Karma: 21,83 | Přečteno: 1183x | Diskuse| Společnost

Jan Rýznar

Tyto volby nebyly o p. Babišovi. Bylo to zúčtování se všemi, kdo mu vůbec neměli dát šanci

Jsem vyloženě potěšen výsledky právě skončených voleb - aniž bych je byl schopen v této nádheře očekávat. Až na Babiše se totiž klepou všichni kdo nám vládli v předchozím volebním období. Všichni včetně prezidenta Zemana.

22.10.2017 v 9:23 | Karma: 21,31 | Přečteno: 1349x | Diskuse| Politika

Jan Rýznar

Tomáš Halík - žvanil odmítající dělat to, co dělat skutečně má.

Tomáš Halík - se vyjadřuje ke kdečemu a dokonce je ochoten být i českým prezidentem. K vyloženě překonaným a v současnosti neudržitelným představám své církve o psychologii, psychoterapii, psychosomatice, etice a pod však mlčí.

16.10.2017 v 7:56 | Karma: 32,39 | Přečteno: 1589x | Diskuse| Politika

Jan Rýznar

Kdo já to jen vlastně jsem?

Trvalý dotyk s jinou realitou - my jí říkáme třeba Matrix. Jsou však kultury, které ji nazývali Tao. Podstatou všeho je Tao, ale už když tato tři písmena vyslovíš, tak už nejsou Tao. Prostě Matrix.

18.3.2017 v 8:10 | Karma: 14,49 | Přečteno: 333x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Nejvyšší soud odmítl dovolání střelce z úřadu práce. Potvrdil mu doživotí

26. dubna 2024  10:15

Nejvyšší soud potvrdil Jiřímu Dvořákovi doživotní trest vězení za násilné útoky na několik žen v...

Tohle je nenávist, řekl o protestech za Gazu Trump. Kampus stále nevyklidili

26. dubna 2024  9:29

Kolumbijská univerzita v New Yorku odložila ultimátum, podle něhož měli protestující propalestinští...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

  • Počet článků 228
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1556x
Jsem elektroinženýr, obor technická kybernetika - robotika. Ročník 1961.Mým stále výraznějším zájmem jsou bojové sporty a hraniční možnosti ducha i těla.Experimentální psychologie a sebepoznání, filozofie i diskuse a předvídání důsledků techniky - TA.
V neposlední řadě i úplně obyčejný život,kde musíme ověřovat vše,co jsme se naučili.